***ماشين حساب هاي عجيب انساني***حیرت انگیزه***
نوشته شده توسط : جواد


ماشين حساب هاي عجيب انساني

آلکسيز کلود لماير در 10 مي سال 2002 توانست ريشه سيزدهم يک عدد 100 رقمي را در عرض 13/55 ثانيه حساب کند و به اين ترتيب رکورد ويلم کلين در 88/8 ثانيه را شکست. او با اين کارش از جرت ميترينگ که در 39 ثانيه اين اعداد را حساب کرده بود هم جلو زد. در 23 نوامبر 2004 رقيب آلکسيز- يعني جرت ميترينگ- سعي کرد رکورد او را بزند و دوباره در مقام اول قرار بگيرد اما بعد از گذشت 11/8 ثانيه در محاسبه ريشه سيزدهم يک عدد 100 رقمي به مشکل برخورد و داوران تصميم به اعلام پايان مسابقه گرفتند. همين مسأله باعث شد که آلکسيز سعي کند رکوردي را به ثبت برساند که کسي قادر به تکرار آن نباشد؛ رکورد عجيبي که ثبت آن فقط از عهده ذهن شگفت انگيز او بر مي آمد.
آلکسيز در عرض کمتر از يک ماه- يعني در 17 دسامبر 2004- توانست ريشه سيزدهم يک عدد تصادفي صد رقمي را در 3/625 ثانيه پيدا کرده و حتي يک بار ديگر آن را امتحان کند. افرادي که همزمان با کامپيوتر اين کار را انجام دادند، مثل لماير به اين نتيجه رسيدند که جواب برابر است با 45792573! همان طور که مي بينيد شکستن اين رکورد در زماني کمتر از 3/625 کاري بعيد و دور از ذهن به نظر مي رسد.
بعد از اين رکورد شکني رويايي، آلکسيز تصميم گرفت که تمرينات بيشتري انجام بدهد و اين بار ريشه سيزدهم يک عدد 200 رقمي را پيدا کند! بنابراين هر روز با انجام دشوارترين تمرينات رياضي به تقويت ذهن خود پرداخت و بالاخره توانست در 6 آوريل 2005 اين محاسبه را در 8 دقيقه و 33 ثانيه انجام دهد؛ کاري که انجام آن نظر اول بعيد و دور از ذهن بود؛ اما آلکسيز با موفقيت اين محاسبه را انجام داد و البته باز هم دست از تلاش برنداشت و آن قدر تمرين کرد تا در 30 جولاي 2007 در دانشگاه آکسفورد رکورد خود را به 77/99 ثانيه کاهش داد و در 15 نوامبر همان سال براي بار سوم اين محاسبه را در 72/4 ثانيه انجام داد.

ماشين حساب هاي عجيب انساني

آخرين رکوردي که اين سوپر مغز فرانسوي از خودش به جا گذاشته به 10 دسامبر 2007 بر مي گردد که اين محاسبه را در 2/70 ثانيه انجام داد. محققان موزه علوم لندن اين محاسبه را با استفاده از کامپيوتر انجام داده و در کمال ناباوري به عدد 2407899883032220 رسيدند؛ عددي که آلکسيز هم آن را به دست آورده بود و به اين ترتيب درستي اين محاسبه ذهني را تأييد کردند.
آنها از آلکسيز تقدير کرده و با تعجب از او درباره چگونگي اين کار سؤال کردند. آلکسيز در پاسخ به آنها گفت:« من بيشتر از چهار سال هر روز تمرينات مختلف رياضي را به صورت ذهني انجام مي دادم.البته اين کار اصلاً راحت نيست و براي انجام آن بايد سه مهارت محاسبه کردن، حفظ کردن و دانستن رياضي را به طور کامل دارا بود. به نظر من اين موهبتي الهي است که از سوي خدا به من عطا شده و من هميشه به خاطر داشتن اين موهبت خدا را شکر مي کنم.»
آلکسيز لماير به تمام کساني که دوست دارند حافظه شان را تقويت کنند، توصيه مي کند که هر شب قبل از خواب سعي کنند تمام اتفاقاتي را که در طول روز براي آنها رخ داده و تمام کارهايي که انجام داده اند را به طور کامل به ياد بياورند، بعد از آن سعي کنند اتفاقات روز گذشته را هم به طور کامل مرور کنند؛ از حل جدول کلمات متقاطع هم غافل نشوند.
بعد کم کم به جاي استفاده از ماشين حساب از ذهن خود استفاده کنند،از حساب هاي ذهني راحت شروع کرده و کم کم آنها را سخت تر کنند اما ذهن خود را خسته نکنند. سعي کنند تمامي اين تمرينات را از روش هاي راحت تر شروع کرده و به مرور زمان آن را دشوارتر کنند. شب ها استراحت کاملي داشته باشند و از مسائل ناراحت کننده اي که آرامش ذهني شان را بر هم مي زند دوري کنند.
آلکسيز مي گويد در اوقات فراغتش گاهي به تماشاي فيلم مي نشيند، گاهي به اعداد مي انديشد و گاهي اعداد را مانند کلمات تصور مي کند. از نظر او اين يک هنر است که انسان بتواند موضوعاتي را که فهميدن آنها برايش مشکل است به صورتي براي خود معنا کند که بهتر قادر به درک آنها باشد.

مردي با توانايي ذهني خارق العاده
 

جرت ميترينگ که يکي از رقباي اصلي لماير است، در 26 مي 1966 در اشتوتگارت آلمان به دنيا آمد. جرت از کودکي با هوش فوق العاده اش باعث تعجب اطرافيانش مي شد. او آن قدر روي اين توانايي هاي ذهني اش کار کرد که موفق شد از سال 2004 تا 2009 هر سال مدال طلاي مسابقات هوشي را که در ميلان ايتاليا برگزار مي شود به خانه ببرد. جرت برخلاف هوش بالايي که در محاسبات داشته و دارد اما در طول سال هاي تحصيلش هيچ وقت نمره خوبي از درس رياضي نگرفت؛ با اين حال موفق شد در دانشگاه، دکتراي خود را در رشته فيزيولوژي بگيرد. اولين رکوردي که جرت توانست در کل دنيا به نام خودش ثبت کند محاسبه ريشه سيزدهم يک عدد 100 رقمي در عرض 13/3 ثانيه بوده است؛ رکوردي که لماير آن را شکست.

سريع تر از ماشين حساب
 

جي آداي شانکر هم يکي از جوان ترين انسان هايي است که با نيروي عجيب ذهني شان دنيا را شگفت زده کرده اند. جي آداي شانکر در ايالت آندهراپرادش هندوستان به دنيا آمده است. با اينکه در کودکي به رياضي علاقه چنداني نداشت و هيچ وقت در مدرسه نمره خوبي از اين درس نمي گرفت اما حافظه اش خيلي قوي بود؛ به طوري که مي توانست اسم ده نفر و شماره تلفن هاي ده رقمي آنها را در عرض 90 ثانيه به خاطر بسپارد و هر زماني که از او مي پرسيدند تمام آنها را نام ببرد. او اعمال ساده تر رياضي را حتي سريع تر از ماشين حساب انجام مي داد. جي آداي در 16 سالگي توانست با گفتن 5000 رقم اعشار عدد پي - آن هم از حفظ- اسم خود را در کتاب رکوردهاي ليمکا- کتاب رکوردي که در هندوستان به چاپ مي رسد- ثبت کند.آداي مي تواند به 30 عدد اتفاقي اي که کامپيوتر به او مي دهد در عرض 30 ثانيه نگاه کرده و در کمتر از 20 ثانيه آنها را به ترتيب بازگو کند. او حالا 18 ساله است و با تمرينات هوشي دشوار سعي دارد تا کاري انجام دهد که نامش را در کتاب هاي رکوردهاي گينس به ثبت برساند.

ماشين حساب هاي عجيب انساني

حافظه ماشيني
 

اما قبل از آلکسيز لماير، اسم ويليام کلين براي سال ها به عنوان يکي از سوپرمغزهاي دنياي رياضي به چشم مي خورد. کلين يکي از رياضي دانان مطرح هلندي بود که در چهارم دسامبر 1912 در آمستردام به دنيا آمد.
خيلي ها او را با نام ويم کلين و حتي پاسکال مي شناسند. علاقه شديد ويليام به رياضي از هشت سالگي شروع شد. او به خاطر توانايي اش در محاسبه حاصل ضرب اعداد تا 500 و کمي بعد تا 10000 و 25000 هميشه مورد تحسين ديگران قرار مي گرفت. ويليام به خاطر مهارت و سرعت در محاسبه اعمال رياضي در ذهن خود شهرت زيادي داشت.
او تمام محاسبات و حتي اتفاقات و رويدادها را به راحتي به ذهن مي سپرد و هيچ وقت فراموش نمي کرد؛ براي همين به او لقب « مرد حافظه ماشيني» داده بودند.

ماشين حساب هاي عجيب انساني

او به موضوعات ديگر هم علاقه مند بود و تاريخ تولد و مرگ 150 هنرمند و موسيقي دان را هم به خاطر سپرده بود. در حالي که ويليام ترجيح مي داد به دنبال تجارت برود اما به خاطر توانايي هاي منحصر به فرد حافظه اش پدرش او را مجبور کرد که در رشته مهندسي ادامه تحصيل بدهد. در نتيجه او مجبور شد تحصيلات تئوري خود را در اين رشته به اتمام برساند ولي قبل از اينکه بخواهد دوره عملي را تمام کند پدرش از دنيا رفت و اين بهانه اي بود تا او تحصيلاتش را رها کند و به دنبال علايقش برود. دو سالي از مرگ پدر ويليام مي گذشت که در سال 1939 جنگ جهاني دوم شروع شد و برادر ويليام داوطلبانه به جنگ رفت. مدتي از رفتن برادرش مي گذشت که خبر کشته شدن او را به ويليام و خانواده اش دادند.
با کشته شدن برادر ويليام او ديگر خيلي تنها شده بود. به خاطر همين براي فراموش کردن مرگ برادرش تصميم گرفت در يک بيمارستان مشغول به کار شود. اما از بخت بد او بيمارستان مورد حمله آلمان ها قرار گرفت و ويليام مجبور به فرار شد. بعد از پايان جنگ، ويليام بايد کاري پيدا مي کرد تا بتواند زندگي خود را بگذراند، بنابراين به فرانسه رفت و در آنجا به عنوان حسابدار در يک شرکت هنري مشغول به کار شد و از همان زمان بود که به او لقب « پاسکال» داده شد.
از آنجا که محاسبات رياضي ويليام خيلي ها را شگفت زده کرده بود به او لقب « پاسکال؛ مخترع فرانسوي ماشين حساب» را دادند. مدتي از کار جديد ويليام کلين مي گذشت تا اينکه او تصميم گرفت به عنوان معلم در يکي از مدارس فقير پاريس مشغول به کار شود و حتي مدتي هم در يک سيرک فرانسوي کار کرد.
بالاخره در سال 1958 در يک مؤسسه تحقيقاتي نيروي هسته اي اروپايي استخدام شد اما بعد از چند سال نتوانست دوري از وطن را تحمل کند و با بازنشسته کردن خود بعد از 18 سال دوري از وطن در 65 سالگي به آمستردام بازگشت.
با اين حال علاقه به رياضيات همچنان در او زنده بود و او هر روز به تمرين براي به دست آوردن ريشه اعداد مي پرداخت و هر بار رکوردي جديد از خود به جا مي گذاشت. تا اينکه در 27 آگوست 1976 موفق شد با محاسبه هفتاد و سومين ريشه از يک عدد 500 رقمي در عرض 2 دقيقه و 43 ثانيه نام خود را در کتاب رکوردهاي جهاني به ثبت برساند.

ماشين حساب هاي عجيب انساني

اما زندگي هنوز براي او اتفاق هاي پيش بيني نشده اي در آستين داشت؛ اول آگوست 1986 با انتشار خبر قتل ويليام تمام افرادي که او را مي شناختند غافلگير شدند.
او در حالي که در منزل خود مشغول استراحت بود به طرز وحشيانه اي با ضربات متعدد چاقو به قتل رسيده بود اما تحقيقات پليس به هيچ نتيجه اي نرسيد؛ قاتل او هرگز دستگير نشد و انگيزه قتل تا به امروز سر به مهر باقي مانده است.

ماشين حساب هاي عجيب انساني

نام الکسيز به عنوان يک سوپر مغز در کتاب رکوردهاي گينس ثبت شده است.

تدریس خصوصی ریاضی برای دانشجویان کاردانی( تمامی رشته ها) و همچنین کارشناسی مدیریت و حسابداری

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی شهر مشهد

با این شماره تماس بگیرید : 09365637970

تدریس مفهومی و با حل مسائل امتحانی برای مباحث مختلف (تابع ، حد ، مشتق و......) ، تدریس منطبق بر جزوه درسی شما

 

منبع: نشريه همشهري سرنخ، شماره 54.

به نقل از سایت راسخون

 




:: برچسب‌ها: تدریس ریاضی , هوش , حیرت , خلاقیت , خصوصی , سایت , راسخون , مشهد , ریاضیات , ماشین حساب , انسان هوشمند , خیر عجیب , ,
:: بازدید از این مطلب : 413
|
امتیاز مطلب : 59
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: